Thursday, May 23, 2013

Mladen Gluhak

Jedan od najboljih i najtalentovanijih hrvatskih automobilista koji su nastupali u šampinatu Jugoslavije tokom 70ih godina rodjen je u Zagrebu 17.8.1946. godine.
U svet brzine ušao je na motociklu još kao dečak sa 13 godina po uzoru na svoga oca Eda tadašnjeg kajakaškog olimpica i šampiona u motociklizmu. Posle nekoliko moto trka prešao je na automobile. Prve voženje bile su mu u fići koga je često "pozajmljivao" od svoje majke još sa 16 godina.

Automobilizmom se bavio preko 10 godina i najveće uspehe je postizao izmedju 1968. i 1978. godine. Bio je višestruki šampion Jugoslavije a nastupao je kako na kružnim tako i na brdskim i reli takmičenjima.
Sedeo je za volanom mnogih automobila poput nsu-a tts, ford eskorta, bmw-a, renoa 8, fiata , lancie pa i formule super fau.
1969. godine je proglašen za najboljeg automobilistu Jugoslavije i bio jedan od retkih Jugoslovenskih vozača tih godina koji je nastupao i na evropskoj sceni beležeći odlične rezultate.
1969. je bio treći u Evropskom šampionatu na kružnim stazama u klasi do 1000ccm u kojoj je nastupao sa nsu-om tts.
nsu tts Brno 1969.
 Te iste godine je nastupao paralelno i na reli takmičenjima sa renoom 8 gordini u klasi do 1300ccm za "Reno-Cimos Ina" tim gde mu je najveći rival bio njegov prijatelj, sugradjanin i klupski kolega Jovica Paliković ali Mladenov gordini je često zbog kvarova ostajao pored staze tako da su i auto i Mladen više vremena provodili u garaži nego na stazi. U toj istoj garaži su nastale i mnoge anegdote vezane za Mladena i Jovicu, jedna od njih je ta da je prilikom jednog rasklapanja i sklapanja motora Jovica svratio kod Mladena da vidi kako napreduju radovi i u kutiju sa delovima Mladenovog motora ubacio jedan šraf i maticu više tako da je nastala prava zbrka kad je motor sklopljen a Mladen nije znao otkud taj šraf a kako nije smeo tek tako da predje preko toga morao je ponovo da rastura motor ne bi li utvrdio gde je bilo mesto tom šrafu.
Iste godine Mladen se sa svojim suvozačem i prijateljem Kresnikom pojavio i na reliju Monte Carlo u bmw-u 2002 ali nije zabeležen njihov rezultat na tom takmičenju.
 Sa tim istim bmw-om Mladen je odvozio i par kružnih trka.
1970. godine je nastupao sam bmw-om 2002 i beležio odlične rezultate, dok je na brdskim i kružnima stazama vozio nsu tts sa kojim je zabeležio 4 pobede.
Na Balkanskom reliju je bio za volanom lancie fulvie hf sa suvozačem Krstonošićem od koga je Mladen i kupio auto i osvojio 3. mesto u klasi do 1600ccm.

nsu tts, kružna trka Zagreb 1970 
 1971. godine osvaja šampionsku titulu na reliju u klasi preko 1600ccm za volanom bmw-a 2002 ti sa kojim i sledeće godine ostaje u istoj klasi i beleži odlične rezultate.


 1975. godine Malden nabavlja novi automobil, fiat 128 sport sa kojim nastupa u klasi do 1150ccm grupe 1 i uspeva pet puta da pobedi čime osvaja još jednu titulu prvaka države.
Kraljevo 1975. fiat 128 sc
 1976. godine prelazi u novu klasu "slobodne formule" koja je uvedena iste godine i u kojoj nastupa par sezona i 1977. postaje prvak Jugoslavije.
1978. paralelno sa formulom je vozio i klasu do 2000ccm sa ford escortom sa kojim osvaja još jednu šampionsku titulu pobedivši na 6 od 7 trka u sezoni.


escort rs2000
Mladen Gluhak je 1979. godine završio svoju trkačku karijeru, osvojio skoro sve što se moglo osvojiti u automobilizmu, lako je dolazio do pobeda i dobrih rezultata ali je na žalost isto tako lako dozvolio i da ga život pobedi. Osetivši da tu trku ne može dobiti posle dijagnoze sa kojom se nije mogao nositi, 2005. godine je odlučio okončati svoj život.





Wednesday, May 15, 2013

"Tara 75"

Tara relijem otvorena je sezona reli takmičenja za 1975. godinu po teškim uslovima i snegom zavejanim putevima na startu u Bajinoj Bašti pojavio se nešto manji broj takmičara u odnosu na 83 koliko ih je bilo prijavljeno. Trebalo je prevaliti 880km i 3 brzinska ispita.
U najjačoj klasi preko 1300ccm samo 3 automobila na startu a po novom pravilniku koji je izašao pre početka sezone doneta je odluka da nema bodovanja klase ako se ne pojavi više od 8 takmičara što je u startu demoralisalo i ova tri takmičara da voze pa još po tako teškim uslovima.
Glavna borba, kako za poredak u klasi tako i za generalni plasman, je trebala da se vodi izmedju Pušnika u renou 12 gordini i Alihodžića u vw bubi medjutim Pušnik je završio reli već posle prvog brzinskog ispita jer nije hteo da vozi kad ionako ne bi dobio poene u klasi sem 3 poena za eventualnu pobedu u generalnom plasmanu ali je procenio da to nije vredno rizika vožnje po takvim uslovima na stazi.
Alihodzić je nastavio da vozi i išao na osvajanje ta 3 boda u čemu je i uspeo ali je jedva stigao do cilja  zbog nekoliko izletanja i raznih problema.
Tako je klasa preko 1300ccm bila pravo razočarenje za malobrojnu publiku i vozače.
Sead Alihodžić
 U klasi do 1300ccm situacija je bila nesto bolja a trijumfovao je Prvoslav Šmakić u nsu 1200c ispred Dagmara Šustera u zastavi 101.
Jedan od favorita bio je Vidljinović koji je svoj stari audi zamenio za potpuno novi model 80 i već na prvom brzincu odlično krenuo ali u želji da na drugom brzincu bude bolji izleteo je sa staze u jarak. Uz pomoć gledalaca koji su se našli na tom mestu uspeo je da se vrati na stazu i stigne do cilja. Iako pomoć gledalaca nije bila u skladu sa propisma sudije su ipak progledale kroz prste jer to nije bio jedini slučaj na ovom reliju i na baš toj krivini da neko izleti, posebno ako se još uzmu u obzir i jako teški uslovi po kojima je reli vožen malo fer pleja nije bilo na odmet.
Zastava je pre ovog relija rasformirala svoj fabrički tim jer nije bila zadovoljna stavovima sportkih komisija i organa koji su smatrali da oni ometaju razvoj sporta pa je svoje trkačke "kečeve" počela da prodaje klubovima od kojih je "Slovenija Avto" otkupila par komada i sastavila jedan ozbiljan tim u sastavu Kaučić, Vidic, Šuster i Heimer sa kojima su nastupali u klasama do 1150 i 1300ccm. Medjutim na ovom reliju nisu imali puno uspeha obzirom da su automobile dobili 4 dana pre relija i nisu uspeli da se priviknu na njih i treniraju. Kaučić je izleteo na jednom od brzinaca a Vidić je morao da odustane zbog problema sa autom pa je pobedu u klasi do 11500ccm odneo novajlija na reliju Žika Asanović takodje u zastavi 101. Ovoga puta izostao je do tada ustaljeni dvoboj izmedju škoda i kečeva obzirom da je zastava povukla svoj fabrički tim škoda je ostala usamljena u klasi do 1150 i 1300ccm.

Tuesday, May 7, 2013

"Nagrada Kraljeva 82."

Četvrta trka šampionata Jugoslavije za 1982. godinu na kružnim stazama vožena je na autodromu Beranovac kod Kraljeva.
Trku je posmatralo oko 20.000 gledalaca koji su jedva čekali duel Filipovića i Milovanovića u klasi do 11500ccm grupe 2. ali je pobedu ipak odneo iskusni Drago Regvart u ford fiesti koji je od početka do kraja bio nekih 10ak metara ispred Milovanovićevog fiat ritma.
Filipović nije mogao da pruži maksimum na ovoj trci zbog problema sa menjačem na njegovom vw polu pa je morao da se zadovolji 3. mestom ispred Macukića, Delmora, Urbančića i Merlića na vozilima marke fiat.
Jovica Milovanović
Milovanović, Regvart, Macukić, Filipović, Bauman, Šuster...

Bauman, Šuster, Delmoro...

U klasi do 1150ccm grupe 1 trijumfovao je Predrag Dobrohotov koji je pored dosta malera koji su ga pratili do tada konačno uspeo da stigne do pobede ispred Ljubiše Milenkovića koji ga je u stopu pratio tokom cele trke ali zbog loših guma ipak nije mogao ispred Dobrohotova. Treći je bio Aleksandar Šikloši a neki od favorita poput Vesnića i Žurke nisu uspeli da stignu do cilja zbog izletanja sa staze.


U klasi fića pobedio je Miljković ispred Cvetića i Petra Milenkovića ali su Cvetiću posle trke oduzeti bodovi jer motor njegovog fiće nije bio u skladu sa homologacijom pa je drugo mesto pripalo Milenkoviću a treće Jožefu Šiklošiju .
U klasi fića bodovanoj samo za prvenstvo Srbije  najuspešniji je bio Živković ispred Vulovića, Vukojevića i Jovovića.

Na ovoj trci su gostovali i vozači iz Čehoslovačke sa formulama "ester" koje su imale ladine motore od 1300 kubika, dve formule su nosile i zastavine motore, a sve u cilju promocije ovih automobila kako bi se mozda fabrika "crvena zastava" zainteresovala za neku saradnju i pravljenje ovih bolida.